Roser i samme bed som tidsler

Politik er engang imellem en svær størrelse. Sjældent kommer man til et bed som kun består af velduftende roser, som man kan plukke og nyde på bordet. Ofte står roserne side om side med de tidsler man helst vil undgå, men hvis man ønsker en mulighed for at få medansvar for at pleje de smukke roser, må man så også tage tidslerne med. Derefter bliver opgaven så blot, at holde tidslerne nede og mindst mulig skadelige.

Dette er et forsøg på at visualiserer hele midtbyrokaden, som et stort flertal i byrådet har tiltrådt sig. For konservative er det en plan med ganske flotte roser, som vi med glæde vil lægge navn til, mens den bestemt også indeholder tidsler.

Det er et klart konservativt ønske, at få opført en campus, hvor uddannelsesstederne i Horsens kan skabe et ungt og attraktivt miljø, som kan tiltrække og fastholde unge studerende i Horsens. Placeringen på slagterigrunden ser vi som optimalt, set i forhold til banegården, og vi glæder os over at den gamle ide nu ser ud til at blive en realitet.

Når vi så til gengæld kigger på den anden del af rokaden, hvor rådhuset skal flyttes ud i lejede lokaler på det nuværende VIA, og det nuværende rådhus skal tænkes ind i en form for en storcenter/indkøbscenter, så bliver vi straks mere tilbageholdende med glæden. Det er helt klart en af de tidsler som vi måtte tage med, for at få en smuk rose.

Som ny konservativ formand, er jeg på ingen måde i tvivl om, at det desværre måtte være sådan, og hvis vi havde stillet os på sidelinjen som protestparti, havde vi selvfølgelig ikke taget ansvar for de tidsler der er i bedet, men vi ville heller ikke få mulighed for at holde dem nede, eller måske endda helt fjerne dem på sigt. Derfor er det vigtigt for mig som formand at slå fast, at jeg mener det var rigtigt at indgå i midtbyplanen, men det er ikke en underskrevet blankocheck borgmesteren har fået. Vi vil hele vejen frem til enden, forsøge at påvirke planen i en retning, hvor roserne får mere plads. Sagt med andre ord, så bider vi os fast i bordet, for at få processen og økonomien til at glide ordentlig. Vores støtte er kun til låns mod, at vi får medindflydelse på den videre proces.