Borgmesteren har tabt

Af Finn Gade Knudsen

Konservative i Horsens, er glade for resultatet i budgettet for 2020. Vi har fået rigtige gode aftryk, som vi er glade for, og som vi nu konstruktivt vil arbejde for det næste år. Dem skal vi nok redegøre for senere.

Jeg har dog et behov for at bede om, at vi lige retter en misforståelse som Horsens Folkeblad forsøger at opstille. Der er IKKE splittelse i blå blok, fordi Venstre som de eneste står uden for budgettet. Det er sådan, at LA, DF, V og C går til budgetforhandlingerne hver for sig, med hvert deres forslag. Derfor er det også de enkelte partier som afgør, hvorvidt de føler de har fået aftryk nok, til at gå med.

Den situation vi er landet i, hvor cirka 30 procent af byrådets medlemmer, og af de partier som er med i konstitueringsaftalen, ikke er med i budgettet, er ALENE borgmesterens ansvar. Vi havde gerne set at der var fundet en aftale, hvor Venstre kunne være med, men det formåede borgmesteren ikke at forhandle på plads, og det er vi selvfølgelig kede af. I Horsens har der været tradition for brede budgetforlig, men den tradition ser det ikke ud til borgmesteren ønsker, eller formår at opretholde. Det mener vi at trist.

Blot for at det nu står på skrift, anser Konservative ikke at der er en splittelse i blå blok. Vi har et godt og tæt samarbejde med Venstre, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti.