Hvorfor er EU vigtig?

Af: Finn Gade Knudsen

Den 26. maj 2019 skal vi stemme om hvem der skal sidde i Europaparlamentet i de næste fem år. Mange danskere interesserer sig ikke for dette valg, og mange mener ikke at det betyder særligt meget, eller at vi alligevel ikke har nogen magt.

I Danmark har vi mange gode og solide danske kandidater, og vi har mange, som vil det bedste for Danmark. Derfor er det svært, når det ikke handler om den lokale sygehus, eller om E45 skal udvides. Når det handler om arbejdskraftens frie bevægeligehed, og hvordan vi i fremtidens skal leverer på immigrant-spørgsmålet, så er det mere perifer. Selvom de spørgsmål ofte er vigtigere end E45, så er det lettere at forholde sig til det nære.

I det Konservative Folkeparti er vi et sikkert mandat i den store EPP-gruppe i EU, som er den absolut største gruppe. Her er vi den vigtigste medlem i Europaparlamentet, uden at vi skal fremhæve os selv. Men fakta er, at vi er dem der sidder i den gruppe, som faktuel er afgørende i EU. Derfor er et Konservativt medlem vigtigt for Danmark.

Hvad vil vi så? Vi vil et stærkt Europa, hvor vi beskæftigerer os med ting som klima, flygtninge og frihandel. EU skal ikke bestemme om vi skal sælge lakridspiber eller krumme argurker, men i stedet hjælpe med, at Danmark og andre EU-lande kan sælge deres varer i EU, og samtidig at vi kan hjælpe verdens lande med at levere det, som de er bedst til at producere.

I Danmark har vi brug for udenlandsk arbejdskraft. Ikke for at søge dagpenge, men for at bidrage til vores velfærd. Derfor er det for Konservative vigtigt, at vi ikke jager stærke, kloge og arbejdsomme mennesker ud af Danmark. For os er det vigtigt, at Konservative ikke bidrager til, at vi begrænser kloge udenlanske mennesker fra at bidrage i vores samfund.

Derfor er det vigtig for mig, at danskerne vælger at stemme den 26. maj, og at man stemmer på en, der sidder i den gruppe som har den afgørende magt i EU – EPP. Har vi ikke et medlem i den gruppe, har Danmark reelt ikke nogen magt, så er vi bare et land uden reelt magt.