Vi skal passe på hinanden!

Af Finn Gade Knudsen

Danmark står lige nu i en ekstrem og ekstraordinær situation. Dette kræver handling, og derfor skal vi overholde de retningslinjer som regeringen og myndighederne udstikker. Vi skal have knækket kurven, så vores sundhedssystem kan håndtere den udfordring som virusen giver, og det gør vi kun ved at være tilbageholdende med fysisk kontakt og samvær med andre.

Når det er sagt, er det også vigtigt at vi tænker fremad. Der kommer en tid efter Corona, hvor vi skal have et samfund op at stå igen. Derfor er det vigtigt at vi nu, holder hånden under de små og mellemstore virksomheder, så som lokale håndværkere, mindre produktionsvirksomher og ikke mindst vores butikker. Hvis ikke vi hjælper dem med at overleve, og lader dem knække nakken, vil det komme til at tage år før vi igen har et velfungerende samfund, og så kan vi se tilbage og spørge os selv, om den langsigtede regning var værd, for at redde de folk som ellers var døde af Corona.

Jeg skal ikke sætte pris på en død person, og jeg ønsker slet ikke at nogen dør af denne virus, men jeg mener dog stadig at vi bevarer overblikket og langtidssynet, så vi også har et samfund efter dette. Derfor er min opfordring til regeringen, at de hurtigst får en løsning klar, så de små erhvervsdrivende får hjælp. Regningen ender jo under alle omstændigheder på regeringens bord, for gør man ingenting, eksploderer antallet af dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere jo.

Så lad os nu i fællesskab være sammen om at få denne krise overstået, mens vi hjælper de arbejdspladser vi kan.