Konservative resultater!

Af Finn Gade Knudsen

Nu er budgettet forhandlet på plads, og her vil jeg forsøge at kortlægge de aftryk som Konservative og Esben Hedeager har sat på budgettet.

Økonomi og erhvervsfremme: Konservative er enig i, at der kan bespares på beskæftigelsesområdet, og vi er også tilfredse med, at den planlagte 0,5% effektivisering fortsætter, selvom vi gerne så at den steg til 1%. Der er mulighed for at spare penge på de kolde hænder på jobcenteret og rådhuset, så vi kan bruge dem til varme hænder, og andre gode initiativer.

Vi er også enig i, at der skal styrkes et netværk mellem kommunen og erhvervslivet, og vi skal sikre bedre forhold for erhvervslivet.

Retningslinjer for mobiltelefoner samt mere bevægelse i skolen: Dette er et direkte Konservativ aftryk. Vi ønsker at skolerne får klare retningslinjerne for, hvorvidt mobiltelefoner bør være en del af skolen. Samtidig skal vi have mere bevægelse for vores børn.

Støtte til enlige, arbejdsløse forældre: Vi ønsker at skabe en særlig støtte til enlige arbejdsløse forældre, så de både kan opfostre deres børn tilstrækkeligt, og samtidig have overkud til at skaffe sig et arbejde.

Livskvalitet til borgere med uhelbredelig kræftsygdom: Selvom man er uhelbredelig syg, bør man have en livskvalitet, og derfor vil Konservative sikre forhold for mennesker med uhelbredelig kræft.

Kirkens Korshær og Krisecenter for mænd: Konservative har et tæt samarbejde med de to foreninger, som netop står op for de svage i vores samfund.

Selvbyggede boliger for unge hjemløse: Med inspiration fra Aarhus, har Konservative fået sat en undersøgelse igang, for om vi kan lave lignene projekt i Horsens

Ringvej syd og Nordre omfartsvej: Konservative har hele tiden kæmpet for Ringvej syd, og derfor er vi tilfredse med at den nu kommer hurtigere end forventet. Samtidig er vi glade for, at vi nu får sat gang i planlægningen af den nordre omfartsvej.

Parkering: Her er et af vores helt store aftryk. Vi har hele tiden kæmpet hårdt for,a t vi ikke fjerner alle parkeringsmuligheder i Horsens. Derfor er vi tilfredse med, at vi nu husker at oprette nye pladser, når vi sletter pladser på grund af udvikling. Vi er også glad for, at den gratis to-timers parkering fortsætter, og at vi forsøger at finde flere kommunale p-pladser.

Sidst men ikke mindst, er vi MEGET glade for, at cykelstien på Emil Mølles Gade nu skydes til hjørnespark, så p-pladserne ikke fjernes her. Vi håber på at vi finder en bedre løsning.

Cykelstier: Konservative ser gerne at flere bruger cyklen, og derfor ser vi med tilfredshed, at vi har fået et eftersyn af kommunens cykelstier på budgettet, så vi sikre at det altid er velfungerende. Helt konkret ønsker vi at Bankagerstien bliver asfaldteret, da det er en af de mest trafikerede.

Fjernbusterminal: Konservative har bedt om en undersøgelse af, hvorvidt vi kan etablere en fjernbusterminal ved motorvejen ved Lund. På den måde kan fjernbusserne som Flixbus og luftshavnsbussen, undgå at køre ind i midtbyen. Det kræver parkering og bybusser frem og tilbage.

Bekæmpelse af mårhunde: Vi har fået øget tilskudet til bekæmpelsen af mårhunde.

Selvfølgelig er der flere områder som vi er enige i, men der er også områder vi helst så ude af budgettet. Dog har vi valgt at tilslutte os, da vi ser klare Konservative aftryk.

Læs hele budgettet her