Tre partier indgår aftale om valgforbund

Kristendemokraterne, Moderate Danske Folk og Konservative Folkeparti, har indgået aftale om et valgforbund, ved kommunalvalget sidst på året.

Når borgerne i Horsens skal til kommunalvalg den 21. november, bliver det et spændende billede, med en lang række nye navne på stemmesedlen, og også med en række nye partier. Dermed er ballet åbnet, da antallet af stemmer, nu skal fordeles på flere muligheder, og i stor stil også på nye ukendte ansigter.

– Jeg tror på at kortene bliver helt blandet denne gang, og derfor kan der ske meget, udtaler Dorte Normann, formand og spidskandidat for Moderate Danske Folk

De tre partier er enige om, at de ruster sig bedst muligt, ved at gå sammen, så de står samlet som tre små partier.

– Vi er glade for at kunne samle kræfterne med to andre små partier, som har meget til fælles med os Konservative, siger Finn Gade Knudsen, formand for de Konservative i Horsens, og spidskandidat Allan Hjorth fortsætter:

– Vi har en lang række områder på socialområdet, familieområdet og ældreområdet, hvor vi er enige, og så tager ingen jo skade af at lytte til andre.

Det står dog fast for alle parter, at lige meget hvem der eventuelt kommer ind i byrådet, så forpligter vedkommende sig ikke til at føre andres politik.

– Vi vil lytte til hinanden og vi har givet hinanden hånd på, at vi altid kan få lov at fremlægge vores synspunkter for hinanden, siger Simon Overby Kristensen, formand og spidskandidat for Kristendemokraterne i Horsens

Samarbejde der strækker sig efter valget

Selvom tekniske valgforbund ofte udløber når valgresultatet er kendt, har de tre partier valgt at lade aftalen række ind i det kommende byråd.

– For os Konservative er det vigtigt at så mange som muligt får deres stemme hørt, og derfor ønsker vi at også små partier udenfor byrådssalen, skal have muligheden for at blive løbende informeret, siger Finn Gade Knudsen.

Simon Overby Kristensen er glad for netop den del af aftalen.

– Hvis jeg skal kunne se mine vælgere i øjnene, i det tilfælde vi ikke bliver valgt, er det afgørende at kunne sikre dem, at jeg stadig vil kæmpe deres sag så godt jeg kan, siger han.

Dorte Normann tilslutter sig glæden ved, at aftalen rykker hen over valget, men slår det samtidig fast, at det ikke betyder at de tre partier er ens, og vil føre hinandens politik.

– Det er vigtigt at slå fast, at ingen af os tre forpligter os til at stemme for eller imod noget, fordi andre ønsker det. Men vi forpligter os til at lytte til hinanden, og fortælle hinanden hvad der foregår.

Nu går de tre partier for alvor i gang med hver deres valgkamp, og selvom de er enige om at stå sammen som tre partier i et forbund, vil deres valgkampe blive ført hver for sig.