Nyhedsbrev december

Sneflokke kommer vrimlende
hen over diger trimlende,
det knyger ud af himlene
det sluger hegn og gård,
det ryger ind ad sprækkerne
til pølserne på rækkerne,
og fårene ved hækkene,
får blink i pelsens hår
-Jeppe Aakjær

Denne smukke salme kommer helt til sin ret sådan en lørdag formiddag, hvor sneen lyser naturen op, kulden prikker i ansigtet, og sneens knirken lyder under støvlerne. Tiden flyver, og inden længe kan vi lade julefreden sænke sig i en fortravlet hverdag.

Generalforsamling

I bestyrelsen er vi ved at planlægge generalforsamlingen i januar. Sæt allerede nu X i kalenderen mandag den 29. januar kl. 19.00. Har du lyst til fællesspisning med andre gode konservative medlemmer, mødes vi allerede kl. 18.00 på Stensballe Golfklub til tarteletter (indbydelse og tilmelding følger senere), og vi byder naturligvis på kaffe og kage. Vi håber, rigtig mange vil møde op og bakke op om det fælles arbejde, vi gør for vores parti.

Byrøddernes arbejde

I byrådsarbejdet flyver tiden også afsted. Der er nok at tage fat på. I dette nyhedsbrev vil vi fremhæve følgende:

• Den 22. november kunne vi fejre, at Esben som formand for Vitus Berings komiteen kunne modtage 500.000 kr. fra Familie Hede Nielsens Fond til monumentet ”Eventyrerens pynt”. Et bronzemonument, der skal stå på en ø i Horsens Havn til minde om bysbarnet Vitus Berings mange rejser ud i verden.
  • Annette har i kulturudvalget ved med til at vedtage ny Kulturstrategi, som nu skal til endelig godkendelse i Byrådet.
  • Anders kan glæde sig over, at det gode arbejde man i Beskæftigelses- og integrationsudvalget har gjort, betyder, at Sundparken er meget tæt på grænseværdien for at komme af parappelsamfundslisten – vi taler om 9 beboere – 9! Det viser, at den indsats, man har arbejdet benhårdt og fokuseret på, har virket

Politiske holdninger

I den seneste tid har der i medierne været talt meget om havdambrug og muslingeskrab på havbunden. Her er vores holdning hel klar: Muslingeskrab skal forbydes og havdambrug i de indre danske farvande skal væk. Hvis vi vil have plante- og fiskelivet tilbage i fjorden, så er det vejen frem.

Et emne, som er debatteret højlydt både i udvalget, men også i byrådssalen er affaldssortering. Selvfølgelig bakker vi op om affaldssortering. Men det skal give mening. Anders gjorde allerede i den indledende debat opmærksom på, at sorteringen af fødevarerkartoner (mælkekartoner, juice etc) i egen beholder ikke er fornuftigt. Udfordringen er, at med nuværende teknologi er materialet yderst begrænset genanvendeligt. Den store diskussion bør derfor ikke være, hvordan vi indsamler kartoner, og hvordan vi genanvender dem (det sker næppe). Den fornuftige diskussion er istedet, hvordan man laver fødevareemballage med genanvendelige materialer. Man burde have tænkt mere ud af boksen. Istedet for at ændre nuværende verden med marginaler, burde man tænke ud af boksen og ændre retning i indpakning – fx kunne mælk lige så godt være i glasflasker (evt med pant?). Vi skal ikke lave hovedløs sortering, som en anden martyr. Nogle gange er det billigere og bedre at sende til forbrædning, – især sat op imod, at en stor af del af dansk energiforsyning stadig beror sig på kul og olie.

Vi bliver nødt til at forstå, at alle skal nedsætte det generelle forbrug (ikke brug, men forbrug) på alle områder. Vi skal alle tænke endnu mere i genbrug, stoppe det vanvittige overbrug. Vi skal hele tiden overveje; er det den mest økonomiske anvendelse af ressourcerne og den mest effektive model? Vi har et ansvar for de kommende generationer. Vi skal lave et bæredygtigt samfund.

Ja, der er nok at gribe fat i og arbejde med, og som bestyrelse og byrådsgruppe fortsætter vi ufortrødent, så vi kan være med til at skabe en ny konservativ fortælling for vores parti og sætte et stærkt aftryk.

Du ønskes en glædelig jul og et godt nytår. På gensyn i januar

På bestyrelsens og Byrådsgruppens vegne
Annette Schulz Jensen