Nyhedsbrev juni 2024

Kære Vælgerforening
Så blev det sommer og dermed også tid for et nyhedsbrev, inden alle lukker computeren, stiller telefon og sociale medier på flytilstand, for at gå på en velfortjent ferie.

Budgetaftaler og spil for galleriet
I byrådsgruppen troede vi, at juni ville være ”som den plejer” – udvalgsmøder og halvårlig budgetstatus. Her tog vi fejl. Borgmester Peter Sørensen indkaldte forligspartierne for at forhandle kommende budget. Da vi har valgt at stå udenfor sidste aftale, var vi ikke inviteret ind til forhandlingerne. Dog blev vi inviteret til et møde med Borgmesteren. Vi kom i den tro, at forligspartierne havde et ønske om at få Det konservative Folkeparti med i den kommende aftale. Her tog vi igen fejl. Alt var klappet af, og vi kunne kun sige ja – med tilbagevirkende kraft! Øh nej tak!! For at forstå gamet og hvorfor vi forlod borgmesterkontoret med en oplevelse af spil for galleriet, får I her nogle nedslag:

• I den nuværende 2-årige budgetaftale (som vi sagde nej til) står der, at så snart Kommuneaftalen er på plads, skal alle partier indkaldes til et møde igen – også os der står udenfor. I aftalen står der også, at effekten af aftalen skal inkorporeres med det samme. Derfor blev vi inviteret ind, men fik ingen indflydelse.
  • Forligspartierne har forud for vores møde med Borgmesteren lavet et tillæg til budgetaftalen, og de har aftalt at budgetaftalen skal forlænges til 2026! Det betyder, at budgetaftalen går ind over et kommunalvalg – og det kommende byråd det første år INTET kan gøre – alle pengene og aftaler er låste!! Her skal man huske, at selvom et flertal ønsker at bryde/ændre en budgetaftale, kan man ikke det, hvis blot ét forligsparti siger nej!
  • Forligspartierne fastholder 0,3% i skattestigning. Vi forsøgte efter bedste evne at få aftalt, at skatten blev sat ned om ikke andet så i 2026 – men nej.
  • Der vil i 2028 blive frigivet 100 millioner, grundet udløb af et kommunelån. De penge vil man gerne beslutte nu, hvad skal bruges til – uden tanke for, hvilken fremtid vi ser ind i (krig, miljø, flere ældre), som kunne være vigtige emner, der blev debatteret og belyst grundigt, inden pengene blev låst fast i aftaler 4 år førend, de er til rådighed
  • Borgmesteren fortæller, at de mange millioner skal bruges på børne-, ældre-, og skoleområdet.

Når vi som parti kigger på ovenstående beslutninger, kan vi sagtens se en masse gode træk og tanker – og ja; vi mener da også såvel ældreområdet som skole-og børneområdet har akut brug for flere penge. Vi har skoler, der i den grad mangler kapacitet og vedligehold. Det samme gælder børnehaverne. Og vi mangler ældreboliger og plejehjem.

Hvorfor vælger vi så at sige tak for mødet, men nej tak til at være en del af forligspartierne? Det gør vi ganske enkelte af flere grunde:

1. Skattestigningen, som man i første omgang havde aftalt, kunne sættes ned igen efter to år, bliver nu forlænget
  2. Man forlænger en budgetaftale fra to til tre år og ændrer dermed ”spillebanen” og kræver samtidig, at vi skal sige ja med tilbagevirkende kraft. Det er utroværdigt og uordentligt.
  3. Man laver en budgetaftale ind over et kommunalvalg. Det vil sige forligspartierne har ”låst” hinanden i en valgkamp. Her tror vi 100% på, at vi står bedre og stærkere udenfor

Hvad betyder det så lige nu for Det konservative Folkeparti i Horsens kommune? Vi knokler videre – fast besluttede på at påvirke så mange beslutninger som overhovedet muligt. Vi vil samarbejde med blå blok på alle de områder, det overhovedet kan lade sig gøre og påvirke alle beslutninger i alle udvalg. Desværre står vi undrende overfor, hvorfor Venstre vælger at gå med de røde partier og forlænge budgetaftalen. Vi håber, de kommer til fornuft, men det må fremtiden vise.

EP-valg med flot resultat i Horsens
Vi glæder os over et flot EP-valg, hvor Det konservative Folkeparti fik mere end 10% af stemmerne i Horsens kommune. Vi glæder os over, at Mona Juul gør det hamrende godt, og partiet på landsplan får bedre og bedre meningsmålinger. Det giver absolut kun god energi og troen på, at vi nok skal klare os godt til kommunalvalget i 2025.

Facebook – like, følg, del og kommentér
Vi har gennem længere tid bøvlet med vores facebook-side. Derfor starter vi nu på en frisk og håber derfor, at I alle vil følge den nye side: Horsens Konservativ Folkeparti

Tilgå Facebook-side her

For at vi kan få spredt vores holdninger og budskaber mest muligt, vil det være supergodt, hvis man deler opslag og også kommenterer opslagene – ikke kun med en ”tommel-op”, men gerne med et hjerte eller en kommentar. Det behøver ikke være lange kommentarer – bare fx ”enig”, ”godt gået” ect.

Afslutningsvis vil jeg gerne på byrøddernes og bestyrelsens vegne ønske alle en rigtig god sommer.

Mange sommerhilsner
Annette Schulz Jensen